Nr. 11242/I/5/2023
HOTĂRÂREA nr. 6 din data de 13.12.2023
a Adunării Generale a Procurorilor din cadrul Parchetului de pe lângă
Tribunalul Gorj
Azi,
13.12.2023, orele 13:00, la sediul Parchetului de pe lângă Tribunalul Gorj s-a
întrunit Adunarea Generală a procurorilor din cadrul Parchetului de pe lângă
Tribunalul Gorj.
Adunarea
Generală a fost convocată în conformitate cu art.108 comb.
cu art. 55 alin.3 din Legea nr.304/2022 privind organizarea judiciară și art.17 din Regulamentul de ordine Interioară al
Parchetelor.
La
Adunarea Generală au participat toți cei 8 procurori aflați în activitate în cadrul Parchetului de pe lângă
Tribunalul Gorj, constatându-se întrunită condiția de
cvorum prev.de art. 17 din Regulamentul de Ordine Interioară al Parchetelor,
aprobat prin Hotărârea nr.1106/2023 a Secției pentru
procurori din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii.
Ordine de zi
propusă: discutarea protestului grefierilor.
Adunarea
generală a fost prezidată de către doamna prim-procuror Cristina Mihaela
Ciobanu.
În deschiderea
dezbaterilor, doamna prim-procuror Cristina Mihaela Ciobanu a propus ca ordinea
de zi a adunării să fie următoarea :
1.
Exprimarea unui punct de vedere cu privire la protestul
adoptat de către personalul auxiliar de specialitate din cadrul Parchetul de pe
lângă Tribunalul Gorj.
2.
Adoptarea unei poziții față de informațiile apărute în spațiul public în ceea ce privește
salarizarea personalului parchetelor, care să fie înaintată Guvernului
României, Ministerului Justiției, Ministerul Finanțelor Publice, Consiliului Superior al Magistraturii,
Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție și
care să fie dat publicității.
Ordinea de zi
a fost supusă la vot, fiind adoptată cu unanimitatea celor prezenți.
Față de punctele aflate pe ordinea de zi, Adunarea Generală
a Procurorilor Parchetului de pe lângă Tribunalul Gorj a dezbătut și hotărât următoarele:
1.
Susținerea protestului desfășurat de grefierii din cadrul Parchetului de pe lângă
Tribunalul Gorj, declanșat ca urmare a nemulțumirilor privind nerespectarea hotărârilor judecătorești privind drepturile salariale și neplata salariilor integrală.
2.
Adoptarea unei poziții față de informațiile apărute în spațiul public în ceea ce privește
salarizarea personalului din cadrul parchetelor, raportat la proiectul de ordonanță de urgență privind
unele măsuri fiscal bugetare în domeniul cheltuielilor publice și raportat la comunicatul emis de Sindicatul Național al Grefei Judiciare Dicasterial
în urma întâlnirii din data de 07.12.2023 de la Ministerul Finanțelor,
în condițiile în care independența
justiției reprezintă unul dintre pilonii care stau la
baza statului de drept, conform art. 12 alin. 3 din Constituția
României, iar protecția tuturor drepturilor
fundamentale ale cetățenilor depinde în mod indisolubil
de existența unui sistem judiciar competent,
independent și imparțial.
Independența justiției, sub toate
aspectele sale, inclusiv cele de natură financiară, nu este un privilegiu al
sistemului judiciar, ci o obligație a statului care izvorăște din dreptul fiecărui individ la o instanță imparțială.
Perpetuarea situației de neplată a drepturilor salariale cuvenite
procurorilor și celorlalte categorii de personal din justiție, recunoscute fie prin hotărâri judecătorești
definitive, fie prin acte administrative emise de către ordonatorul principal
de credite ar avea un impact negativ major, mai ales în contextul în care
parchetele se confruntă cu o gravă lipsă de procurori, iar procurorii care se
află în activitate sunt nevoiți să soluționeze un număr de dosare mult mai mare decât cel
rezonabil.
Cu
unanimitate s-a stabilit că este necesar să se atragă atenția
că, deși este vorba de drepturi pecuniare cuvenite
pentru activitatea desfășurată în calitate de
procurori, drepturile obținute prin hotărâri judecătorești definitive au fost eșalonate
la plată pe o perioadă de 5 ani, prin O.U.G. nr. 114/2018 și
O.U.G. nr. 3/2019, în prezent, autoritatea executivă punându-se în situația de a nu-și respecta
propriile acte prin intenția de amânare a plății
sumelor aferente anului 2023.
Față de toate acestea, procurorii din cadrul Parchetului de
pe lângă Tribunalul Gorj apreciază, în unanimitate, că se impune a se atrage
public atenția asupra acestor aspecte și, în special, cu privire la:
- intenția guvernului de emitere a unei ordonanțe
de urgență prin care să se dispună amânarea pentru
anul 2024, a plății drepturilor salariale de natură
restantă stabilite prin hotărâri judecătorești;
- refuzul pe o
perioadă de mai multe luni, practic nedeterminată, al Ministerului Finanțelor Publice de a aproba limitele de cheltuieli
pentru unitățile Ministerului Public, conform
bugetului anual aprobat, pentru plata integrală a salariilor, stabilite prin
hotărâri judecătorești definitive, fie prin acte
administrative emise de către ordonatorul principal de credite în luna aprilie
2023, pentru personalul din justiție (procurori,
personal auxiliar de specialitate și conex, funcționari publici);
- riscul de a
nu fi prevăzute în bugetele aprobate ale parchetelor sumele necesare plății salariilor integrale începând cu luna ianuarie 2024.
Având în
vedere cele expuse, Adunarea Generală a Procurorilor din cadrul Parchetului de
pe lângă Tribunalul Gorj, cu unanimitate de voturi, a decis că este necesar, în
semn de protest, să suspende pe termen nelimitat, activitatea curentă, cu excepția cauzelor care reclamă urgență.
În raport cu
cele ce preced, Adunarea Generală a Procurorilor din cadrul Parchetului de pe
lângă Tribunalul Gorj, în prezența tuturor membrilor și cu unanimitate de voturi,
H O T Ă R Ă Ș T E :
Art. 1. Susținerea
în integralitate a protestului grefierilor din cadrul Parchetului de pe lângă
Tribunalul Gorj, începând cu data de 13.12.2023, pe o perioadă nedeterminată de
timp.
Art. 2. Exprimarea publică a
îngrijorării față de informațiile
vehiculate în spațiul public privind emiterea unei ordonanțe de urgență prin care să
se dispună amânarea pentru anul 2024 a plății
drepturilor salariale de natură restantă stabilite prin hotărâri judecătorești, cu privire la refuzul pe o perioadă de mai
multe luni, practic nedeterminată, al Ministerului Finațelor
Publice de a aproba limitele de cheltuieli pentru unitățile
Ministerului Public, conform bugetului aprobat, pentru plata integrală a
salariilor, stabilite prin hotărâri judecătorești
definitive, fie prin acte administrative emise de către ordonatorul principal
de credite în luna aprilie 2023, pentru personalul din justiție
(procurori, personal auxiliar de specialitate și
conex, funcționari publici),precum și față de riscul de a nu fi
prevăzute în bugetele aprobate ale parchetelor sumele necesare plății salariilor integrale începând cu luna ianuarie 2024.
Art. 3. Suspendarea, pe termen
nelimitat, în semn de protest, a activității curente,
începând cu data de 14.12.2023, cu excepția cauzelor care
reclamă urgență.
Art. 4. Prezenta hotărâre va fi
comunicată public, Tribunalului Gorj, Baroului de avocați
Gorj și afișată pe pagina
de internet a Parchetului de pe lângă Tribunalul Gorj.
Adoptată
în conformitate cu dispozițiile legale și regulamentare, în ședința
Adunării Generale a Procurorilor din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Gorj,
azi, 13 decembrie 2023.
PRIM-PROCUROR,
Cristina Mihaela
Ciobanu